maanantai 15. kesäkuuta 2015

Sinun, minun vai meidän rahat?

Jos teillä on puoliso, miten hoidatte raha-asianne`? Onko teillä yhteinen tili vai erikseen tilit? Maksatteko kaiken puoliksi vai tietyllä prosenttiosuudella?

Aihe kiinnostaa minua, sillä siitä väännetään jatkuvasti. Meillä on ollut alusta lähtien eri tilit, mies on maksanut käytännössä asuntolainan, ruuat pääosin, auton bensat ja huollot ym. muut ylimääräiset korjaukset pääosin. Minä olen maksanut laskut. Osin niitä on jaettu, mutta maksan pääosin kaiken eli kaikki vakuutukset, sähkön, sähkönsiirron, kaikkien puhelimet, asumiskulut, harrastukset jne. Kilpaurheiluharrastemaksut on jaettu, koska oma palkkani ei riitä. Jossain kuussa palkka riittää erittäin hyvin, toisinaan ei riitä. Jostain syystä nyt kuitenkin on alettu vaatia yhteisiä rahoja tai minun entistä ehdottamaani yhteistä tiliä. Minä tienaan siis noin puolet vähemmän kuin mieheni, mutta hänen mielestään minulla jää enemmän rahaa.

Lähipiirissäni on monia, joilla mies maksaa käytännössä kaiken, joten siksi ehkä pännii, että minulta odotetaan aina niin suuria summia. Tämä bloggaus on minulle "salaista" tuloa, eli en ole kertonut siitä kotona, juuri tästä syystä. Tämä on minun omaa. Maksan kyllä yhtälailla näilläkin tuloilla laskuja, mutta tavoitteena on, että nämä olisivat ns. ylimääräistä, mitä voisin rauhassa käyttää omaan itseeni, matkusteluun, ja sijoittamiseen. Josta kukaan ei sitten olisi sanomassa, että sinä tienaat tuon ja tuon verran.

Tuleeko teillä riitoja rahoista?
Miten olette ratkaisseet asian?
Onko yhteinen laskujenmaksutili hyvä ja millä osuudella laitatte rahaa sinne? Mies tosiaan tienaa bruttona lähes puolet minua enemmän. Siis ilman näitä blogituloja.

Haluaisin teiltäkin konkreettisia vinkkejä pulman ratkaisuun!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Voita 1000 euron lahjakortti